tisdag 1 maj 2012

Äntligen ute!

(Outside at last!)


Att skruva ihop vikskärmarna tog mycket längre tid än matte trodde, men så till slut var de färdiga och hon bar ut dem på vår pyttelilla uteplats. Vi kände förstås på en gång att det doftade frisk uteluft och kom för att se vad som hände.

Attaching the hinges to the folding screens took much longer than mum had thought, but in the end she was finished and she brought the folding screens out to our tiny patio. Of course we felt the fresh air and came at once to see what was going on.

I början är man minsann inte så modig. Då vill man ha nära till balkongdörren och sitta i skydd.
In the beginning you really are not that brave. You want to be close to the balcony door and seek shelter under the stool.


 Men snart börjar fågelkvittret locka och man vill kunna se bättre. 
 But soon you become enticed by the birds singing and want to be able to see them.


Spaning på humla.
Watching a bumblebee.


Isak passar på när pallen blir ledig.
When the stool becomes available, Isak is ready.

Isak solkatt.
Isak is enjoying the sunshine.

Rasmus sniffar efter en myra.
Rasmus is sniffing an ant.


Hallå Herr Humla! Kom hit ner och lek med mig.
Hello Mr Bumblebee! Come down here and play with me.

15 kommentarer:

  1. Så underbart med sol och värme hälsar Ligan och Matte. Stor Kram och Massor av Tazz :-)

    SvaraRadera
  2. Vad fantass-tiskt bra matte fixade det åt er!!!

    Hurrjam för matte och för er som har fått vara ute! :D

    Nosbuffar

    SvaraRadera
  3. Så bra av matte att ordna en uteplats åt er. Verkar finnas mycket att göra där.

    SvaraRadera
  4. Åh så fint!!! Lillie undrar hur du fäst fast dem eller om Stationskatterna är ordentliga katter som inte klättrar.
    nosgos å gottisar!
    Maurice & Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Delar av Stationskattstrion har redan försökt sig på utbrytning. ;) Idag ställde jag bara upp skärmarna, lite i vinkel för extra stöd, men jag var med ute hela tiden för att kolla de små fröna. Just nu renoveras uteplatsen (därav de trävita stolparna i bakgrunden). Delvis därför, och delvis för att värden säger nej till nät som sitter uppe, så kommer jag att bära ut och in skärmarna efter behov och bara fästa dem tillfälligt med någon slags spännband. Men om man vill låta dem stå kvar hela tiden, föreställer jag mig att man kan fästa dem med sk buntband i plast mot exv balkongräcket. Kan det fungera på din balkong, tro? /Stationskattmatte

      Radera
    2. Intressant! Det där måste jag kolla på! Knäppkines till värd som inte vill ha balkonger innätade, f ö.
      Om jag hade vetat att jag skall bo kvar här, så hade jag glasat in en balkong, men som det nu är, så känns det lite onödigt...
      Tack för tipset!

      Radera
  5. Åh så fint ni har fått det! *avis* Matte undrar precis som Maurice & Kajsa hur er matte har satt fast dem. Fast ni kanske inte är som småbrorsorna som klättrar och klänger på allt.... *fnissjam* För så gör ju aaaaldrig jag. *tassarna i kors*
    Tänk vilka härliga stunder ni kommer få på uteplatsen!
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. De hopskruvade hyllgavlarna är förvånansvärt stabila, men eftersom jag inte får ha innätat utan planerar att ställa ut skärmarna bara då katterna är ute (och jag kan vara med dem) så kommer jag nog bara att spänna fast dem med spännband som går att lossa varje gång. Vill man låta skärmarna stå ute hela tiden, tror jag som sagt buntband kan vara ett alternativ. Dessa kan inte lossas utan måste klippas bort. Alltså sådana mojänger:
      http://www.clasohlson.com/se/Buntband/Pr220522001

      Stationskattmatte

      Radera
  6. Fresh air on the furs - this is so good! Now you can truly survey your kingdom and know all is well.

    SvaraRadera
  7. Så fint det blev. Nu kan grabbarna njuta av sol och fågelkvitter på närmare håll.Bra jobbat och utfundilerat av matte :)

    =^.^=

    Kram å nosbuffar

    SvaraRadera
  8. Men vilken duktig matte ni har! Det där kommer ju bli toppenbra nu framöver när det blir varmt och skönt. Frisk luft med alla spännande dofter är något av det bästa som finns. Vad glad jag är för er skull!

    SvaraRadera
  9. Åååh så fint det blev !
    Härligt att ni nu kan tassa ut på balkongen igen !

    SvaraRadera
  10. Tack för att ni tittade in till mig, vad glad jag blev!
    Jamarns, vilken fin uteplats ni har, som gjord för lite humlespaning.

    SvaraRadera
  11. Försvann min kommentar?? *spanar förvånat*

    SvaraRadera