lördag 28 januari 2012

Mitt tak är en annans golv

Man dansar där uppe - klarvaket
är huset fast klockan är tolv.
Då slår det mig plötsligt att taket,
mitt tak, är en annans golv.


Ur Barfotabarn (Nils Ferlin)


Vår nya vattenfontän har ett lock som går att låsa fast. Det är matte väldigt tacksam för, eftersom Rasmus tidigare med förtjusning öppnat locket till dricksfontänen och rusat iväg på en bevattningsrunda genom lägenheten med ett drypande kolfilter. Fast nog undrade matte, vad lillmissen skulle hitta på för bus med nya fontänen. Frågan var på något sätt inte om det skulle bli några hyss, utan vilka.


Nu behöver hon inte undra längre. Kvittermissen tycker uppenbarligen att den nya manicken har stor potential. Bara använda den till att dricka? Pfft!

Rasmus: Hmm, undrar vad mer man kan göra med den här prylen?

 Om man kör in pannan i vattenstrålen, blir man enkelt tvättad mellan öronen. Inte dumt.


Dessutom kan man göra blixtattacker med tassen genom strålen. Bara för att känna efter. Om man är tillräckligt snabb kanske inte tassen blir blöt? Fast det blev den visst ändå...men om jag slickar av den lite i smyg, är det nog ingen som märker det. Att golvet blev lite blött gör väl inget? Då slipper matte skura.


Under tiden har svarte pantern suttit och filurat på något. Mysak klämmer i med något i Nils Ferlins anda: Min vattenfontän är en annans vattenspridare. Varpå matte muttrar Mitt plastgolv, en annans slaskgolv.

23 kommentarer:

  1. en gammal plåt modell lite större går säkert att hitta till en billig peng på en loppis om matte inte vill ha blöta golv;)
    Min matte är lite trög och fattar inte att det godaste vattnet kommer ur vattenslangen så hon envisas med att ge mig och mina medkatter i en stor skål.
    Jag och mina medkatter är utekatter som kan tassa in i ladugården när vi vill

    Tass
    lilla Tigern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej lilla Tigern! Välkommen till oss. Ingen dum idé alls med plåt. Så spännande det lät att dricka från vattenslangen. Undrar om matte går med på att koppla in en i köket? :) Kurr och burr.

      Radera
  2. Jag tassar inn til dig, och tenker, det der skulle jag ochså vilja ha:-)
    Kurr och burr från Pernille XX

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gillar vår fontän jättemycket! Ha en trevlig lördagskväll. Kurr och burr.

      Radera
  3. Tihi.. Vi gör sånt också.. Mamma är glad att vi använder vattenfontänen men hon vet juh inte hur vi gör när hon inte är i närheten.. *fniss* man kan liksom göra mer än bara dricka vattnet.. Och det mamma inte vet, jaa det mår hon ju inte dåligt av men jag vet att hon undrade så sent som igår hur det kunde vara 'så mycket' konstig päls i den.. Ingen steg fram och sa vad som hänt.. Fast vi vet vad som hänt.. Tihi.. Hon fixade den IGEN och kollade på oss *fnissar högt*. Nosbuff och Tass

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt... det växer päls i vår fontän också.:) Kurr och burr.

      Radera
  4. Katter är påhittiga och ser massor med möjligheter att använda vattenfontänen till än bara dricka ur *fniss*

    =^.^=

    Kram å nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skoj att vara lite uppfinningsrik! Kurr och burr.

      Radera
  5. Rasmus verkar vara en riktigt påhittig katt. Han gör en massa grejor jag aldrig skulle kommit på. Det måste vara kul att vara så uppfinningsrik som han, att kunna upptäcka spännande saker i vardagliga ting. Samtidigt som det håller igång matte, så hon inte slöar till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rasmus är Stationskatternas Oppfinnar-Jocke, den saken är klar! En extra fördel är att matte aktiveras. :) Kurr och burr.

      Radera
  6. Så poetiskt! Bra jobbat med fontänen tycker vi!Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rasmus och Isak bugar och tackar! Kurr och burr.

      Radera
  7. Den ser verkligen jamarkul ut den där fontänen! Vart har er matte köpt den? Både jag och Bosse gillar att tassa med vatenstrålen från kranen och Bosse tycker att det är en alldeles utmärkt metod att dricka vatten samtidigt som man blir tvättad mellan öronen.... *fnissjam* Mårrgan däremot brukar med jämna mellanrum bada sina leksaker i vattenskålen.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tycker väldigt mycket om vår strålande, strilande fontän. Den är inköpt på Bromma Zoo i Bromma Blocks.

      http://www.zoomarknad.se/product-dlist.asp?catid=10130

      Där finns flera olika varianter. Vår heter Drinkwell Platinum.

      Den går också att beställa billigare här:
      http://www.huverods.com/products.php?cid=432
      men då vet jag inte vad som tillkommer i frakt, förstås.

      Bada möss och annat i vattenskålen är en supertrevlig sysselsättning! Kurr och burr.

      Radera
  8. Vilken skojsig fontän. Vår kan man bara dricka ur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jamargott med rinnande vatten! Er fontän är säkert jättebra, och ni har ju annat skoj för er. Persiennharpa, till exempel. :) Kurr och burr.

      Radera
  9. Verkar vara en väldigt bra grej det där. Vi har inga såna på katthemmet, men hade vi det skulle jag säkert också försöka använda den till mer än att dricka vatten. Väldigt bra att du hjälper matte med städningen av golvet. Fast vad menar matte med slaskgolv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, fontänen är bra. En extra fördel måste ju vara, att golvet runt omkring blir så rent och välstädat. Undrar också vad matte menade? Kurr och burr.

      Radera
  10. Fnissar, men vilken tur att lillkillen hittat så många användningsområden för en en enkel vattenfontän. :)

    Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Till sommaren kanske man kan plaska med tassarna i den för att inte bli för varm också. Lillmissen brukar vara påhittig. :) Kurr och burr.

      Radera
  11. Klart att du skulle komma på något bus med denna (vattenleksak) jag menar dricksfontän också Rasmus :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste ju få prova vad som går att hitta på med de kuliga sakerna! :) Kurr och burr.

      Radera
  12. Så härligt att man kan göra många saker med sin fina vattenskål <3 duktiga, påhittiga missar, det gillar vi!
    Vårt golv är visst någon annans tak också :( vi vet inte om vi gillar det direkt, men så är det iaf :)

    Nosbuff från Molly & Co

    SvaraRadera