måndag 1 april 2013

Duschdraperiet...

... eller Far, jag kan inte få upp min kokosnöt!


Den något konstiga rubriken på inlägget kommer sig av mattes envisa kamp mot badrumsgolvet. Vårt nya fina duschdraperi hämtade hon faktiskt ut för omkring en vecka sedan, men när hon hängt upp draperiet och skulle ta en bild insåg hon, att hon ville vänta lite med bilden. Badrumsgolvet har vita fläckar, som matte har trott vara kalkavlagringar, och eftersom hon ändå planerat att storstäda och göra om lite i badrummet under påskhelgen, så tänkte hon att bilden fick vänta lite. Fotot skulle nog bara bli bättre av att sakna vita fläckar på golvet, tänkte matte optimistiskt.

Men ack, vad hon bedrog sig. De vita fläckarna verkar inte vilja ge med sig. Matte har:
  • knäskurat hela golvet med såpvatten+ättika
  • använt ren ättiksyra på fläcken
  • Cillit Bang kalkborttagning
  • ångtvättat hela badrummet, inklusive golvet
  • skrubbat med vit kökssvamp (inte tordats använda grön med slipmedel)
  • använt en fläcksuddare (specialsvamp)
 Efter sista momentet började hon nynna "Men det är bara kokosnöten som är sig lik!"

Matte: Ok. Nu har jag grundligt ursäktat mig för det det vitfläckiga golvet. Det är alltså inte ostädat. Så här kommer bilden på draperiet. *fanfar*


 Vårt tjusiga draperi.

Draperiet är lite ovant i formatet, mer kvadratiskt än vad vi är vana vid. Materialet är polyestertyg, som märkligt nog saknar tvättråd. Är säker på att tyget tål tvätt, men färgerna? Hmm, tål att fundera på. Tyget är lite statiskt, och kissarna var förstås nyfikna och nosade och strök sig längsmed draperiet när det kom på plats. Det syntes. Katthåren fastnade förstås. Bara ett bevis för att draperiet var godkänt och kattifierat, men av någon anledning blev inte jag lika förtjust som katterna över det. :)
 
Tyget släpper inte igenom vatten, men däremot suger det upp en del vatten. Eftersom hålen för upphängning inte består av öljetter utan ser ut som sydda knapphål, och jag var rädd att draperiet skulle bli tungt och slita på knapphålen efter långa duschar, så köpte jag ett billigt vitt plastdraperi på IKEA och har som foder. Plasten inåt, på insidan av badkarskanten, och tygdraperiet hänger utanför badkaret.


"Knapphålen" syns inte så bra, men en närbild på några av kissarna blev det i alla fall.

Gosande skällis.

Jag tycker att trycket är bra. Enda saken jag funderar på, är faktiskt det här med tvättråd. Visserligen tvättar jag inte mina draperier särskilt ofta, men jag skulle förstås vilja veta mer om hur ömtåligt det är. På det stora hela, är jag nöjd med draperiet och köpet.

11 kommentarer:

  1. Så tjusigt ert nya duschdraperi är !
    Min matte påstår att dom vita fläckarna förmodligen är kalkavlagringar , men hur ni eller rättare sagt hur er matte ska få bort dom har hon ingen aning om tyvärr :(

    SvaraRadera
  2. Snyggt, men håller den för att klättra i??? *fniss*

    =^.^=

    Nosbuff

    SvaraRadera
  3. Riktigt snyggt jamar vi! Nosbuff

    SvaraRadera
  4. Jamarfint! Men matte ställer sig samma fråga som Smulan och Amanda. Här hemma måste matte lägga upp hela duschdraperiet på torkställningen ovanför badkaret så fort det inte används annars finns det minst en klättrande katt i det. Men det är ju jamarkul att stå på varsin sida om draperiet och tassa på varandra... *fnissjam*
    Tvåbeningar är så känsliga.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  5. tvättråd eller inte, vi tycker att draperiet ser VÄLDIGT klätterbart ut!! Det är ju det viktigaste!!
    nosgos å draperade gottisar
    Maurice & Kajsa

    SvaraRadera
  6. Väldigt stiligt jamar vi, matte och jag!

    Och klart det går att tvätta annars får er matte låta bli att duscha... *fnittrar*
    Matte jamar att i 30 grader går det nog bra! :)

    Nosbuffar

    SvaraRadera
  7. Inte vet jag om synen börjar bli dålig på gamla da'r, men inte ser jag några vita fläckar? När det stod så där måste jag ju kolla extra noga! VÄLDIGT tjusigt draperi i alla fall!

    SvaraRadera
  8. Oj, så matte kämpat med fläckarna. Konstigt att ingenting bet på det. Vi tycker att draperiet är jättefint!
    Tass och kram

    SvaraRadera
  9. Fin fint draperi tycker vi!
    NosGos

    SvaraRadera
  10. Åh, vilket tjusigt draperi, motivet är ju svårslaget, och med den där konstnärliga touchen blev det ju både personligt och ytterst smakfullt. Vi ser inte heller några vita fläckar, så det är nog inte så farligt :-)
    Fiffigt med det vita draperiet som foder :-)
    En mycket lyckad investering, tycker vi!
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera
  11. hehe.... inte lätt ibland inte, men draperiet var snyggt. :-)

    SvaraRadera