fredag 4 juni 2010

Breaking meows

För inte kan man jama om Breaking news när det gäller oss katter? I alla fall, här kommer NYHETEN. Kvittermissen har för första gången varit ute och rastat matte i koppel!

Matte uppges ha klarat koppelpromenaden bra. Hon var lite nervös innan, men allt avlöpte väl. Rasmus var en riktig tuffing!  Han må vara liten, men grabben är nog lika cool som Puss in boots. Ingenting kunde få honom att höja på morrhåren!

Allt började med att matte tog lillmissen i transportväskan. Lite då och då är det nämligen skällisar som åker hiss. Rasmus blev nog lite fundersam först...

Rasmus: Men det här är ju inte hos vettisen! *glad*

Ryggstödet går bra att balansera på.

Mjauha, då har man testat det. Du får nog vara lite snabbare med blixtmojängen om du ska få mig på bild, matte. *hihi* Åh, vad är det där?

Vadå, får inte sopsortera? *sniff*

Då hoppar jag väl ner i gräset i stället. *mutter*

Kolla matte! Så här högt blir aldrig vårt kattgräs!

Vad är det för dunboll? *snusa* Atchi!

Maskrosboll? Aha, så det här är larvstadiet av maskrosen då?

Blev så sugen på gräs.

Äh! Stråt bara glider undan. Men jag ska nog lägga tassarna på dig.

Där fick jag dig allt! *gnaga, bita*

Blä! Det följde med ett maskrosdun in i mun. *lipar*
 
Som jamat, kvittermissen var lugn som en sönderbiten skrammelråtta. Ändå hände det massor under tiden matte och Rasmus var ute. Hör bara:
  • Det passerade en vagn med en läskig liten tvåbening i. Lillbeningen lät. Högt.
  • Två grabbar åkte en skrällande brummis. Matte kallade den för moped.
  • Något plingelingande åkte förbi. Det hette cykel.
  • En liten skällis gick förbi med sin tant i koppel. Fast det var bara tanten som såg Rasmus.
  • Sedan var det ett fasligt tutande på vägen nedanför. Det hette utryckning.
Fast det är klart. Liiite skönt var det ju, att matte var med hela tiden. Det hände jättemycket mer på promenaden. Eller snusbesök, kallade matte det. Bara för att Rasmus luktade på allt. Men det jamar vi om en annan gång.

18 kommentarer:

  1. Visst är det häftigt! OCH vilken snygg sele!
    Vi blir alldeles trötta när vi har varit ute och nosat på allt! Nosbuff

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att vara ute och nosa i gröngräset. Vilken cooling du är. Minitvåbeningar är jag (Zizze) lite avvaktande mot själv, särkilt om det är den högljudda sorten. Balansera är också kul. Måne tipsar om att såna elplåtskåp är jättemysiga att kela med (det får stå för henne)
    Hej svejs

    SvaraRadera
  3. Stort grattis till kvittermissen som vågat sig ut! *klappar tassarna* Du ser minsann jättetuff ut när du gnager på gräset. Fankattiska bilder.

    SvaraRadera
  4. Så många jättefina bilder! Är det verkligen första gången du är ute? Du ser ju ut som erfarenheten själv! Med tiden ska väl också matte få en viss vana vid att gå i koppel, även om jag läst här att vissa tvåbeningar verkar ha en del svårigheter. Men nu kan du ju träna henne ofta!

    SvaraRadera
  5. Vilka smarta iakttagelser du gjort. Men var är Isak och FIndus? Hade de projekt inomhus?

    SvaraRadera
  6. Dui och Deco - det är superspännande! Så mycket att se, lyssna och nosa på. Trodde ju att naturen var en kruka ampellilja. Men det finns maskrosor också. ;) Tycker också om selen, som jag fått av snälla gammelmatte. Nosbuff.

    Sol-Måne - trodde inte att det finns så mycket kattgräs i hela världen! Men mysigt är det att nosa runt i. Minimänniskor är vi inte så vana vid, och den här hade ganska avancerade ljudeffekter. Fast jag och matte var liksom på sidan av gångvägen, så det gick bra. Tacka Måne för tipset. Ska be matte leta upp ett prima elskåp nästa gång. Kurr och burr.

    Sippo - tack, är helnöjd med att få vara ute. Jag kände mig väldans tuff, nästan som en djungelkatt där i grönskan. Vi gillade också bilderna. Matte ville ha många kort från första promenaden. Fast hon säger, att det blev väldigt många kattrumpor och nackar i bild. Men det är väl fint det med? *kurr*

    SvaraRadera
  7. Gustav - mjaaau, det är första gången jag var ute i sele. Matte trodde inte det var sant, för det gick så bra. Ska göra mitt bästa för att öva upp mattes koppellydnad. Tyckte att hon inte hann med alla gånger i tempoväxlingarna. Tass.

    Kattson - tack. Jag försökte notera så mycket som möjligt av vad som hände. Då kunde jag jama om allting för de stora grabbarna senare. Isak var strängt upptagen att ligga på balkongen och lapa sol och Findus kunde inte komma ifrån, för han körde tvättprogrammet. Akterpartiet från hasen till tasspetsen. Kurr och burr.

    SvaraRadera
  8. Ja blev så till mig i tassarna när ja läste om Rasmus prommis att ja gick med på att börja träna med sele igen.

    De e ju mysigt ute. Bara man slapp alla de där brummisarna, skällisarna, minimänniskor i minivagnar och allt annat som låter. Tänk om man skulle börja kräva morgonpromenader vid 5 tiden på morgonen i stället när allt är så mycket lugnare.

    Skall bli spännande att läsa mer om uteturerna. Skall fler i stationstrion prova på uteturer?

    SvaraRadera
  9. Vi är allihop mycket imponerade över hur lugnt du förde din matte i koppel trots allt stökigt och högljutt ni mötte på promenaden! *svanshonnör* Du ser ut som om du aldrig gjort annat, och du är väldigt stilig i ditt sele...

    Ser att gräset är lika högt hos er som hos oss, förresten. Är er mattes gräsklippare också sönder? Eller har hon en annan bortförklaring än vår matte?

    Tass från klosterkatterna, Jenny vid tangenterna denna gång.

    SvaraRadera
  10. Nea - vad roligt, att du gav det en chans och började selträna igen. Hoppas att allt går bra! Konstigt att det alltid ska låta så mycket när människorna är i farten. Vore toppen om man hittade en egen tid att vara ute på. Eller att det fanns en volymknapp på minimänniskorna. Tror inte det blir prommisar med de stora grabbarna. De jamade "tack, men nej tack!" när matte visade selen. Tassen!

    Jenny - det gick hemskt bra, om jag får jama det själv. Matte blev nästan lite misstänksam, och kollade om jag gjort inbrott i kattmyntan. Hon är lite dum ibland. Matte säger, att hon som tur är inte behöver klippa gräset när vi bor i lägenhet. Men OM vi hade haft en tomt, så hade nog klipparen varit sönder... ;) Gräsmattorna är klippta, men jag gillade den oklippta biten vid sidan av gångvägarna bättre. Kurr och burr.

    SvaraRadera
  11. Vad roligt att du fått ut Din tvåbenting på promis!! Det är hur kul som helst!! Leta upp några stenar och klättra upp! Där uppe ser man långt! Jag provar att lära mig klättra i träd också men än så länge hoppar jag upp och klättrar ner. Man får ta en sak i taget! Heja du!!!

    SvaraRadera
  12. Vad duktig både du och din tvåbening varit!!
    Hoppas du får komma ut och rasta matte snart igen! :)

    //Tre katter

    SvaraRadera
  13. Hälsa eran matte att hon verkar vara en jätte bra person som tar så bra hand om er i alla väder, trots sönderbitna sladdar ;)

    Vad duktig du är Rasmus och så fin så i din blåa sele!

    Puss/Em

    SvaraRadera
  14. Indigo Blue - det är verkligen jättespännande att vara ute på en promenad! En sten måste jag söka upp på min nästa runda. *noterar* Träden verkar också väldigt roliga. Hmm, går de att klättra upp i? Nu ska jag se till, att matte och jag kommer ut ofta! Tass.

    Tre katter - tack, det har gått riktigt bra att rasta matte. ;) Jag försökte jama om för henne, att vi gott kunde gå ut och gå mitt i natten också. Men matte verkade inte tycka den tidpunkten var lämplig. Men det rasslar säkert spännande i gräset då... Kurr och burr.

    Em - ska hälsa matte det. Tycker själv hon är rätt bra, fast lite egennyttig om sladdarna. Åh, är jag fin? *generad men stolt* det gick ju jättebra att vara ute på snusbesök. Nospussar.

    SvaraRadera
  15. vilken duktig kille som rastar matte så fint! Härliga bilder! :-)

    SvaraRadera
  16. Molly och Grabbarna - jag tyckte nog, att matte behövde lite frisk luft! Och jag tyckte också det var spännande att vara ute. Mycket att nosa på. Har ju sett så fina promenadbilder hos er och det har sett så mysigt ut! Kurr och burr.

    SvaraRadera
  17. vad skönt det ser ut! Här är det så varmt o skönt så! *kaninsniffar*

    SvaraRadera
  18. Kaniniss och Materia - det var väldans skönt att vara ute! Det var ju första gången som jag var utomhus, men ni brukar ju följa med matte ut har jag sett. Ni är kanske lite mer vana än jag. Men nu ska jag rasta matte ofta, ofta! Kurr och burr.

    SvaraRadera