tisdag 25 maj 2010

Ljudteknikern

Rasmus: Du, matte! Du vet ju, att vi har jamat om att vi har alldeles för många maskiner och apparater här hemma som skränar. Ljudet skär faktiskt i våra små öron! Så kan vi ju inte ha det.
Matte: Ja, men sååå ofta har jag inte på de där maskinerna. Snabeldraken  har ju stått tyst och stilla alldeles för länge. Dammråttorna börjar väl knycka ostbitarna från frukostmackorna för mig snart!
Rasmus: Snabeldraken kan aldrig vara tyst för länge! Sedan finns det ju en massa andra vrålvidunder. Dörrklockan, microtutandet, kökstimern... Så nu har jag faktiskt gjort en ljudsanering. 


Ljudteknikern Rasmus.

Matte: Jaha... Och vad ingår i saneringen?
Rasmus: Var inte så misstänksam, matte! Du vet, när du shoppade för några veckor sedan och hade köpt en klockradio... Vi jamade redan då, att det var helt onödigt. Vi väcker dig ju på morgonen. Behövs ingen skrällväcka! *bestämt*
Matte: Hör du, kvittermissen. Vad har du nu hittat på?
Rasmus: För att inte jama om telefonen! Om det gäller ljudhygien, så är den en riktig soptipp! Och vad ska du förresten med den till? Du har ju mobilen.
Matte: Rasmus...
Rasmus: Så nu har jag fixat problemet! *jättestolt*
Matte: RASMUS! Vad är det du har gjort, egentligen?

Knipsad sladd, modell telefon.

Rasmus: Gjort? Jag har fixat en ljudsanering, jamar jag ju. Både telefonen och väckarklockan har skrällt för sista gången! Matte? Vad ska du med blomsprutan till?

16 kommentarer:

  1. Ooops. Något jamar i min skalle att matte inte är så glad på dig nu.

    Du har inget tips om hur man ljudsanerar en mixer också. Matte krossar is till sin smoothie om kvällarna de låter så hemskt!!

    SvaraRadera
  2. "Imponerade! Vilket jobb du har gjort! Matte borde vara stolt över vilken undersökning du har gjort och hur du på ett tassfast(eller var det tandfast) sätt tagit tag i några av problemen!Nosbuff

    SvaraRadera
  3. Men Rasmus, är du verkligen så teknisk? Och inte fick du nån stöt heller när du ljudsanerade. En så duktig sanerare skulle behövas här. Det dundra och låter för jämnan.

    SvaraRadera
  4. just det ja,glömde ju skriva vår blogg att snabeldraken varit framme här med..jaja,ni får titta på bilderna...
    /tass

    SvaraRadera
  5. Snyggt jobbat Rasmus! *klappar tassarna* Måste jama att jag är imponerad över ditt handlande, men akta så du inte biter i fel sladd och får en stöt. Då kommer du ha igelkottspäls i fjorton dar.

    SvaraRadera
  6. Nea - du har alldeles rätt, matte blev inte så glad som jag trodde hon skulle bli. Jättekonstigt. Det som blev så tyst och skönt! Har aldrig försökt mig på en mixer, men förstår om du vill ljudsanera din mattes. Krossa is! *ryser* Kurr och burr.

    Dui och Deco - jag tyckte själv att jag varit rätt så duktig, men matte verkade inte hålla med. *sniff* Skönt att höra, att kattkollegor stöttar mig. Nosbuff.

    Maya - tack. Det behövs lite uppmuntran. Matte kom med blomsprutan! *förnärmad* Tassen!

    SvaraRadera
  7. Kattson - måste vara lite teknisk i alla fall, för det gick jättebra att ljudsanera. *kråmar sig* Stötar kan vara läskigt. Matte undrade också, men jag jamar inte om jag fick en stöt. Det är en katthemlis. Vad synd att det bullrar mycket hos dig med. Våra öron tycker inte om dunder! Kurr och burr.

    Pip och Murre - snabeldraken kan hålla sig gömd, tycker vi. Den är framme alldeles för ofta! Tass.

    Sippo - tack, jobbet blev ordenligt utfört, om jag får jama det själv. Men det är otäckt med sladdar. Matte har hotat, att köpa sådana med tabascosmak. *fnyser* Inte vill jag ha igelkottspäls heller! Kanske måste låta bli sladdarna i fortsättningen? Kurr och burr.

    SvaraRadera
  8. Genialt! *klappar tassarna* Min bror var jätteduktig på att ljudsanera... han fick t.ex. datorn tyst genom att knipsa sladden till högtalarna och sedan när matte skaffade hörlurar knipsade han sladden på dem också. Nu kan det ju vara farligt att knipsa sladdar... vissa av dem är elektriska... så matte gömmer dem så att vi inte kommer åt att knipsa. Fast nog skulle jag vilja ha tyst på snabeldraken, degknådaren och några andra otäckingar! Tvättmaskinen får vara, för den är så skön att ligga på... värme och massage på samma gång är inte att förakta!

    Tass från Imma, abbemissa.

    SvaraRadera
  9. Imma - man tackar! *putsar förläget morrhåren* Han måste ha varit toppenduktig på att ljudsanera, din bror. Honom hade jag nog kunnat lära mig mycket av. Tänk om man kunde få tyst på snabeldraken... Matte har ingen egen tvättmaskin, utan det finns en gemensam tvättstuga i huset. Värme och massage låter mysigt, så vi kanske skulle smita med i tvättkassen nästa gång? Kurr och burr.

    SvaraRadera
  10. Vilken intressant och lärorik redogörelse! Det där är något jag aldrig hade kunnat räkna ut själv. Jaså, är det SÅ man gör för att få slut på oljud?! Imponerad av dina tekniska kunskaper! *svanshonnör*

    SvaraRadera
  11. Gustav - vad bra att det är lärorikt. *glad* Vissa sladdar är liksom tunnare och blir lättare att knipsa av. Fast matte tog bort telefonen fast det bara gått hål i plasten på sladden. Men nu säger matte och flera kompisar att det är farligt att knipsa sladdar. *hänger med huvudet* Jag vill ju inte få en pälsstöt så jag blir en punkkatt. *svanshonnör tillbaka*

    SvaraRadera
  12. *Skrattar* här blir man aldrig uttråkad! ;)

    SvaraRadera
  13. Em - vad bra! Här vilar inga halta löss, eller hur man nu brukar jama. *fniss* Kurr och burr.

    SvaraRadera
  14. Hm ja en del av oss katter har tekniska förmågor. Gissa varför jag kallas "hemmets avbitartång" och matte och husse varje kväll noga täcker över alla dator- och telefonsladdar innan de lägger sig!??

    TassKram WIkki

    SvaraRadera
  15. Wikki - tycker det är fånigt, att sladdar ska se så goda och smarriga ut om man inte ska få tugga på dem! Just de där tunna sladdarna får man ett så bra grepp om i munnen. Tänk att det är flera hussar och mattar som liksom gömmer sladdarna? Kurr och burr.

    SvaraRadera